BitNapló

A bit of everything

Bemutatkozik: Sentry 3.0

nov 172015

Mi az a Sentry?


Sentry egy általam fejlesztett, kifejezetten konverziómérésre kihegyezett webes követési rendszer. Képes mérni azt, hogy az egyes marketing csatornákról érkező kattintásokból mennyi valódi „érték” jön létre például az adott kampány során érkezett kattintásokból mennyi webshop megrendelésünk származik, mennyi hírlevél feliratkozót szereztük, mennyien regisztráltak céges rendezvényünkre és mindezt melyik marketing csatornán keresztül értük el. Mik a hatékony és mik a gyenge pontjai a marketing stratégiánknak. Ebben segít a Sentry. Itt nem térnék ki részleteiben a Sentry meglévő részeinek működésére, bővebb információ errefelé található.

undefined


Itt tartunk most.


Sentry már lassan két éve fejlődget szárnyaim alatt, ez idő alatt átesett egy teljes újraíráson, újabb és újabb funkciók lettek hozzáadva.
Sentry 3.0 lesz az eddigi legnagyobb ugrás a 2.0 –ás újraírást követően, (végre) saját admin felület, kampány manager, párhuzamos kampányok futtatása, költségszámítás, globális statisztika, URL generátor, pontosabb konverziómérés és még rengeteg apróság, ami reményeim szerint a következő fél évben bele fog kerülni a nagyobb, jobb Sentry 3.0 – ba. Ezekről a változásokról lesz szó röviden.


Vanguard, az új forgalomirányító:


Vaguard a Sentry talán legfontosabb komponense. Ő felel az oldalra érkező kattintások feldolgozásáért, ellenőrzéséért. Ellenőrzi a marketing csatorna létezését, átadja az érkezési oldalnak google GCLID paraméterét, gondoskodik a visszaélők kiszűréséről, továbbítja a kattintást egy tetszőleges érkezési oldalra, és ami a legfontosabb, ő indítja el azokat a munkameneteket, amik a konverzióméréshez kellenek.
Vanguard új funkciókkal bővült ki. Fel lett készítve arra, hogy párhuzamosan futó kampányokat tudjon kezelni, számos hiba, és logikai bukfenc javításra kerül. Ezen kívül került egy hibakeresési mód (Debug mode), ami az esetleges problémák felderítését és megoldását segítheti, ami részleteiben mutatja milyen ellenőrzési pontokon megy keresztül a kattintás.

undefined


Agentek:


Vanguard által elindított munkamenetek visszahívását úgynevezett Agent-ek (Ügynökök) végzik, amelyek majd a konverzióméréshez lesznek felhasználva. Ezek a Call-back Agentek.


Sentry 3.0-val megjelenik egy új ügynök is, ez az ügynök a a Fall-back Agent. A Fall-back Agent a konverziómérés pontosságát fogja növelni. Elmondható, hogy nincsen 100%-os konverziómérés, így Sentry esetében is előfordulhat konverzióvesztés hosszú idejű felhasználói inaktivitás miatt (persze ennek lehet más oka is).

undefined


Ezt a problémát fogja reményeim szerint áthidalni a Fall-back Agent, ami még akkor is képes lesz visszahívni a konverziós munkameneteket, amikor azok már rég lejártak.
Elmondható, hogy már most is 20-30%-al több konverzió látható Sentry-ben mint Google Analyticsben (igen ilyen sok!). A Fall-back Agent ezt a szakadékot fogja tovább növelni Sentry és a Google rendszere között.


Többféle konverzió:


Sentry képes lesz többféle (bár előre definiált) konverzió mérésére, a vásárlástól a hírlevél feliratkozásig bármire, ami csak eszünkbe juthat.


Az Overseer:


Az Overseer nem más, mint a Sentry admin felülete. Mindezidáig Sentry Nordom egy modulja volt csupán, ahol mindössze egy statisztikai felület volt azon belül. Nordom alapvetően más céllal készül (mint CRM felület rendezvények számára). Az Overseer-en keresztül nem csak a már meglévő funkciók lesznek elérhetőek, kezelhetőek, hanem rengeteg a bemutatkozó új funkció is ide kerül.

undefined


Kampány manager:


Az Overseer legfontosabb része a kampány manager lesz, a párhuzamos kampányok futtatásán kívül marketing csatornákat leszünk képesek csoportokba rendezni, költségeket és költség kalkulációt fog végezni. Napi konverziós eltéréseket fog mérni stb.


Főbb vonalakban:


- Kampány manager
- Globális statisztika
- Kampányonként, marketing csatornánként részletes, mindenre kiterjedő statisztika
- Marketing csatornák kezelése
- Kampány hozzájárulók kezelése
- Reklám csoportok
- Érkezési oldalak kezelése
- URL generátor
- Visszaélők
- Rendszernapló
- Idegen kulcsok listázása, és kezelése
- Felhasználók kezelése

 

undefined

Teszt környezetből


Motorháztető alatt:


A sok új funkció rengeteg változást hoz magával, mind logikai mind kód szinten, ilyenek például adatbázis táblák neveinek és mezőinek normalizálása, centralizált hibakezelés, dokumentált program hogy párat említsek.

 

Hogy halad a fejlesztés?


A Vanguard és a háttér adatbázis késznek mondható, ami több mint 150 000 véletlenül legenerált követési adattal lett feltöltve megfelelő fejlesztői környezetet adva. Az Agent-ek inkább implementációs kérdés (ez mindenkinél egyedi), az Overseer pedig hegesztés alatt van. (Szabad)Idő, és egyéb dolgok függvényében reményeim szerint végleges, és piac-kész rendszert tudok lerakni az asztalra az elkövetkező fél évben.
Egyenlőre ez van középpontban, viszont úgy érzem, hogy mély még a nyúlüreg.


Tanuló kampány tanácsadó? Vannak ötletek. :)

 

undefined

bitNapló instant: Mit tegyünk, hogy AVG Antivius FREE ne kémkedjen utánunk?

szept 302015

A magánélet védelmének fontosságával mindig is kiemelten foglalkoztam. Az mostanra nem nagy titok, hogy mindenki mindenféle adatot és információt gyűjt rólunk online, de fontosnak tartom, hogy ennek az információnak a mennyiségét minél inkább lecsökkentsem.


Október közepétől változik az AVG Antivirus adatvédelmi irányelve. Az AVG különféle személyes adatokat gyűjt, többek között a böngészési előzményeinket, amelyet majd (elmondásuk szerint) anonim módon továbbértékesít.

 

undefined


Bővebben lásd: It Cafe - Keresési és böngészési előzményeket árul az AVG


Az AVG egy jó program, amit rendszerint minden gépre, részemről teljesen bevált, és hogy ez így is maradjon, nézzük meg, hogyan tudunk megszabadulni az adatgyűjtési beállításaitól.


1. Kattintsunk az asztal jobb alsó sarkában lévő AVG értesítési ikonra, ekkor előjön az AVG felülete.

undefined
2. Kattintsunk a jobb fölső sarokban lévő Beállítások legördülő menüre, azon belül pedig a Speciális beállítások… almenüre.

undefined
3. A Speciális beállítások alatt találjuk a Személyes adatok beállításai opciót. Itt 5 bepipálható rublikát találunk. Szedjük ki mindenhonnan a pipát az Észlelések online ellenőrzésének engedélyezése kivételéve.

undefined
Ez az opció azt teszi lehetővé, hogy mindaddig, amíg az AVG offline (helyi) vírus adatbázisa nem frissült, az esetlegesen vizsgált fájlokat az AVG online vizsgálja fertőzéseket keresve. Ezt hagyjuk.


4. Ok, és kész is vagyunk.

 

Az AVG egyéb genyaságai:
Előfordul egy – egy frissítés alkalmával, hogy az AVG különféle popup ablakokkal ugrik fel. Mindig figyelmesen olvassuk el, mit is szeretne. Ezzel könnyen elkerülhető, hogy például akaratlanul felfrissítsük az AVG Antivirus Free-t az fizetős (próba) verzióra.

 undefined

A Hivatal.

szept 072015

Hallottál már a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivataláról? Esetleg jártál már magad is ott?


A SZTNH avagy innentől a Hivatal az a hely ahol, védjegyeztetéssel, szabadalmaztatással, találmányaiddal és más ’mű’-vel kapcsolatban tudsz fordulni. Itt tudod a logódat levédjegyeztetni, itt tudod a szabadalmadat levédetni vagy más művedet az Önkéntes nyilvántartásba regisztráltatni.

undefined

Nekem Önkéntes nyilvántartással kapcsolatban volt dolgom a Hivatallal, első körben ügyvéd által, míg második alkalommal már magam jártam bent a Hivatalban. Most pedig rátérnék a személyes tapasztalataimra, benyomásaimra. Arról, hogy mi az Önkéntes műnyilvántartás keretes részben olvashatsz a poszt legalján.

 

Előkészületek:


Először is kelleni fog egy formanyomtatvány, amit a Hivatal oldaláról lehet letölteni. Lehetőség van a helyszínen is formanyomtatványt kérni, de ezzel nem vesződtem és előre dolgoztam.


Ezen kívül szükségünk lesz magára a ’mű’-re, ez esetemben leírást, dokumentációt, adatbázist, forráskódot tartalmazott, amit lehetett, azt kinyomtatva minden mást pedig CD-n nyújtottam be.


Nem lesz szükségünk borítékra (kapunk), csupán a formanyomtatványra és a személyigazolványunkra. Ha más jár el helyetted (pl. ügyvéd), akkor szükséged lesz még egy meghatalmazásra is. A formanyomtatványhoz tartozik kitöltési útmutató, teljesen egyértelmű és logikus a kitöltése.


Mostanra felmerült biztosan a kérdés, mennyibe is kerül egy ilyen nyilvántartásba vétel? Nos


undefined


igen, igen, mindössze 5000 magyar forintot kell kicsengetnünk a nyilvántartásba vételért művenként.


Két paksaméta papírral, két CD-vel útnak indultam, hogy magam is megnézzem milyen is az a Hivatal.


Az iroda


A Hivatal oldalán nem egyértelmű így fontos tudni, hogy nem a Garibaldi utca 2-be, hanem az Akadémia utca 21.-be kell menni ha Önkéntes nyilvántartást szeretnénk intézni. Nincs messze a kettő egymástól, jó 10 méterre, de nekem a Garibaldi 2-ben sikerült a kis kalandomat elkezdenem. Mindkettő ott van a Parlament tőszomszédságában. Gyorsan útba igazítottak, majd a némi kislányos zavar után megérkeztem az Akadémia utcába. Ott már ügyintéző nyitott nekem ajtót.

undefined

Akadémia utca

 

A Hivatal irodája csendes, szolid benyomást keltett bennem. Semmi luxus csillogó-villogó puccos valami, de messze van azoktól az önkormányzati vagy más állami intézményektől ahol a magam fajta halandó humanoid néha napján kénytelen megfordulni. Uralkodó a könyvtári hangulat. Van rendesen bútorozott váró, víz és még cukorkával is megkínáltak, amit persze egészségtudatos felnőtt emberként elutasítottam. Ha kötekedni akarok, egyedül a kávét hiányolom, ha az meg lenne, akkor teljes lenne a hegemónia. Sajnos kávé nem volt, itt van hova fejlődnie a Hivatalnak. :)
A Hivatal tele van mindenféle hasznos ismertető anyaggal, így ha várni kell, van mivel elütni az időt.

undefined 

Az ügyintézők:


Az ügyintézőkről elmondható, hogy kedvesek, segítőkészek. Van Ügyfélhívó rendszer, ettől függetlenül a Hivatal munkatársai kísérgetnek és segítenek folyamatosan.


A tájékoztatással sincsen gond, kaptam automatikusan tájékoztatás például logó védjegyeztetéssel kapcsolatban.
A legmeglepőbb számomra végül egy ügyfél elégedettségi kérdőív volt, amit ott tartózkodásom felénél toltak elém. Összegezve alapvetően pozitív volt, és végig úgy éreztem, hogy nem csak egy borítékkal leszek gazdagabb, hanem valami szolgáltatást is kaptam a pénzemért.

Bárcsak minden állami szervezet esetén így lenne.


„Most frissítettük XP-ről Windows 7-re”

 

undefined


Elsőként érkeztem (nyitásra) pénteki napon, nagyjából egy órát töltöttem a Hivatalban. Két dolgot intéztem egyszerre. Ez idő alatt egy ügyfél volt csupán rajtam kívül, egy kicsit eltévedt öreg bácsi más ügyben. Neki sikerült előbb végeznie nálam. Tehát nincs nagy tolongás a Hivatalnál. Az ott létemet – ironikus módon – informatikai problémák sorozata árnyalta egy picit, ezért húzódott az ügyintézés tovább.
A procedúra nem nagy cucc, bejelentkezés a recepción, adatrögzítés, csekkfizetés (szintén a recepción), majd megint egy kis adatrögzítés végezetül pedig az Okirat kiállítása és könnyes búcsú.


Mindennek végeredménye pedig két szép pecsétes borítékocska, bennük a kompromittáló bizonyítékokkal.


Megéri?


Véleményem szerint mindenképp. Ha van valamilyen saját megoldásod, fejlesztésed akkor mindenképpen ballagj be a Hivatalba. Nem nagy költség, és hatalmas pozitívum, hogy valódi ügyfélként és nem valami lerázandó hülyeként bánnak veled mint sok más önkormányzati vagy egészségügyi intézményben. Tehát nem csak kapsz egy papírt, ami egy nap még jól jöhet, hanem kapsz hozzá szolgáltatást is. Ez persze csak a kezdet, hosszú az út, de mindenképp ez az első lépés ha magad is egy feltörekvő, saját (kézzel fogható, létező) ötletekkel teli ifjú pionner vagy, tégy egy látogatást a Hivatalban.

 undefined

Ez kapjuk a végén


Önkéntes műnyilvántartásról


„Alapvetően a szerzői jogi védelem azt illeti, aki az egyéni-eredeti jellegű művet megalkotta – azaz a szerzőt. A szerzőség bizonyítása azonban sok esetben nehézségbe ütközik, hiszen nem mindig van egy művön szerzőként egy konkrét személy neve feltüntetve.
Erre az esetre nyújt megoldást a műnek az SZTNH által vezetett önkéntes műnyilvántartásba vétele.

Az önkéntes műnyilvántartásba vételről az SZTNH közokiratot állít ki, amely bár önmagában sem szerzői jogi, sem a szellemi alkotásra vonatkozó más jogi védelmet nem keletkeztet, ezzel később azonban bizonyítható, hogy a nyilvántartásba vett mű az akkori tartalommal létezett.”

www.sztnh.gov.hu

Ha ez nem ad sem szerzői sem más alkotásra vonatkozó jogvédelmet, akkor mire is jó ez?

A Hivataltól kapott közokirat esetleges jogi vitás ügyekben bizonyítékként felhasználható.
A közokirat fajsúlyos bizonyíték, bizonyítja, hogy az adott mű az adott név alatt létezett, amit egy állami szervezet igazolt. Tehát ha valakivel jogi vitád lenne, ez elősegíthet abban, hogy az igazadat bizonyítsd.

 

Adword, Analytics és az URL átirányítás, keresőbarát URL átirányítás Sentry-ben.

máj 112015

undefined

A jétékosok


Google analytics:
A Google Analytics egy remek eszköz, mondhatni kötelező eleme minden weboldalnak. Analytics segítségével minden féle érkés adatot tudhatunk meg az oldalunk látogatottságának számától, az oldalunkra irányuló egyes csatornákról (Social média, és más webes hivatkozások) beáramló látogatók számáról, földrajzi adatokról és még sok minden másról.


Adwords:
Az Awords a Google hirdetési felülete, amivel hirdetni tudunk a Google keresési és Display hálózatán, ami után valamilyen formában fizetni fogunk megjelenés, kattintás, vagy konverzió (például kattintás utáni regisztráció, vagy vásárlás után). Az Analytics és az Adwords össze van drótozva a Google-nél és közösen együtt működnek (a Webmester eszközökkel együtt), ahol az egyik az analitikát, míg a másik a hirdetés adminisztrációt nyújtja.


Sentry:
Sentry egy kifejezetten konverzió mérő rendszer, nem fog olyan mély analitikát nyújtani, mint az a Google Analytics teszi, de van egy nagy előnye vele szembe. Míg az Google csak a saját hálózatából érkező konverziókat képes mérni, addig a Sentry mindent, ami kattintás útján érkezik a weboldalunkra. Bannereket, PR cikkek linkjeit, hírlevelek linkjeit, Facebook posztokból jövő átkattintásokat, QR kódba rejtett linkeket, mindent, ami URL.

 

Sentry URL felépításe:


http://bitwalker.hu/event.php?ref=123456789123456&l=1234567891&fk=12345


Egy Sentry URL mindenek előtt áll egy domain névből, illetve a kattintás feldolgozó fájlból.
Ezután jön a lényeg, a ref= után lévő Hivatkozási azonosító, ami megfogja határozni azt, hogy milyen marketing csatornáról érkezett az adott kattintás, amit majd konverzió mérésnél (pl regisztráció) az Hivatkozási azonosító értéket be fog hívni egy Sentry munkameneten keretében. Ez az utolsó kötelező eleme a követési, Sentry URL-nek.

 

A fennmaradó rész opcionálisan megadható Érkezési azonosítóból (cél URL) és Idegen kulcsból (meglévő felhasználók azonosítása) áll. Ezeknek a részletes működésébe nem mennék bele. Részletesebb leírás található a Sentry projekt oldalán.

 

Google problémák


Amikor létrehozunk egy Adword kampányt, meg kell adnunk, hogy a Goole display vagy Search reklámunk milyen oldalra fog érkezni. Ahhoz, hogy Sentry is regisztrálni tudja a kattintást és el tudja indítani a konverziós munkamenetet, ahhoz arra van szükség, hogy a Google hálózatából érkező kattintás először rajta menjen keresztül, majd a paramétereknek megfelelően Sentry lesz az, aki végül megfogja mondani, hogy az a kattintás milyen érkezési oldalra érkezzen végül.
További probléma, hogy Sentry kizárólag dinamikus, szerver oldali programkódot tartalmaz, ami használhatatlan a keresőrobotok számára.
Az árirányítás azt eredményezi, hogy Google oldalon eltérés lesz a beállított cél URL és a végső cél URL között. Ettől a dologtól különféle adatok eltűnnek Analitycs-ben és a kampány eltörik.

 

undefined

 A képen látható, hogy a kattintásokon, és a költségen kívül semmilyen érték nem látszódik. Az Adwords kampány el van törve.

 

Elköltözött, végleg.


A probléma tanulmányozása közben lettem figyelmes arra, hogy a nem csak az átirányítás problémáját kell megoldanom, hanem gondoskodnom kell arról, hogy Sentry át tudjon egy extra $_GET paramétert az érkezési oldalnak amit Google-tól kap (GCLID). Ennek az extra paraméternek a feldolgozása jelentette a kisebbik, egyszerűbb megoldandó feladatot. Miután letudtam az ezzel kapcsolatos problémát, visszatértem az eredeti gond megoldására. Hogyan lesz egy átirányított URL nem átirányított? Utána néztem, és a Google szabályzata egyáltalán nem tiltja, amit csinálok (mind addig amíg az átirányítás nem másik domain-re történik).
A megoldás a http header 301.

undefined

A kampány lekezdett megfelelően működni, megjelent az első munkamenet.


A http header 301 azt jelzi a távoli kliens felé, hogy az adott oldal véglegesen át lett mozgatva (permanently moved). Ezt az utasítást kapja meg mind a felhasználó, mind pedig a google robotja. Ezzel a megoldással áthidalható az, hogy a kattintás feldolgozásra kerüljön Sentry részéről, a konverziós munkamenet sikeresen létrejöjjön, majd át legyen irányítva a valódi cél URL-re, anélkül, hogy az Adwords kampányt eltörnénk.

Ezzel a megoldással végül sikerült áthidalni a problémát, és a kattintások részletes adatai végre elkeztdtek Analitycs-ben is látszódni. Ezzel elmondható, hogy Sentry Google, keresőrobot és Adwords baráttá sikerült tenni.

 

undefined

 

 

 

Lets Forge! A Forge újra kovácsolása.

márc 302015

A Forge egy saját fejlesztésű egyszerű (lightweight) tartalomkezelő rendszer (CMS) rendszer weboldalak tartalmának szerkesztésére, ami (jelenleg) a chinasmartexpo.com-ot is (részben) hajtja.


Két dolog volt, ami miatt elkészült:


- hogy magamnak bizonyítsam, hogy képes vagyok csinálni ilyet
- hogy a kételkedőnken bebizonyítsam, hogy tényleg képes vagyok rá


A Forge rendkívüli ütemben (1 hét alatt) készült el, saját adatbázissal, tinyMCE szerkesztővel, és a saját kódommal. Ezután bekerült a fiókba, mint az egyik ’mostoha projekt’, azonban most eljött az ideje, hogy előszedjem onnan.

undefined

 

Ideje újrahúzni a kovácsműhely falait.

Elsőre az volt a szempont, hogy minél előbb - időre elkészüljön, és sajnos ilyen esetekben nincs sok idő CSS kódolással, vagy usability kérdésekkel foglalkozni. Ez egyre inkább kezdett zavarni, így arra a döntésre jutottam, hogy ez
így nagyon nem jó, nem tetszik, kukába az egésszel!


Ezzel indult útjára a Re-Forge projekt.

undefined


Felület és usability


Az első és talán legfontosabb feladat a teljes felület lecserélésre volt. Fölösleges dolgokkal teli, rosszul navigálható menürendszer és felület kukázásra került. Helyette pedig elkészült két, mindennek otthont oldal, a Drawing board (A Tervező asztal), és a The Armory (A Fegyvertár).

 

undefined

 

A Drawing board az elsődleges oldal, ami bejelentkezés után megjelenik, itt egyből lehet választani, hogy milyen tartalmat szeretnénk létrehozni, továbbá láthatunk egy listát a nemrég hozzáadott, és szerkesztett tartalmakról.


Az Armory az összes tartalom gyűjtő oldala, kategóriákba szedve Továbbá egyben minden egyes hozzáadás, szerkesztés után ez az elsődleges érkezési pont.

undefined


Elég sok energia lett belefektetve a különféle ikonokba és más grafikai elemekbe, amik navigálhatóságot szolgálják. További cél volt, hogy semmi se legyen 2-3 kattintásnál nagyobb távolságra.

 

Wordpress is for the wipms

Nem lehet, és nem is célom a nagyokkal bármi féle versenybe kelni. Számomra a Forge egy igen nagy előnyt nyújt:


Minden szempontból a saját kódom, így ha túrni kell az agyát, akkor túrom.


Ha már tudásban nem is tudok versenyezni a nagyokkal személyiségében mindenképp valami egyedit és kiemelkedőt szerettem, volna alkotni.

A különféle dolgok elnevezésében igyekeztem az a rendszer nevéhez kapcsolódó kifejezéseket használni, innen jött a Drawing board, az Armory, vagy a Re-Forge page (oldal újrakovácsolása) igyekezve arra, hogy azért ne lendüljek át a másik oldalra, és a felület használhatósága nem csorbuljon miatta.

undefined

Motorháztető alatt

Az Forge az új felületre való áttérés során persze kódszinten is vérfrissítést kapott. Rengeteg hiba, logikátlanság javítva, fejlesztve lett. Javítva lett a kód olvashatósága, fejlesztve lett a Forge hibakezelése, míg bizonyos részek különösebb változtatás nélkül át lettek emelve a régi felületből az újba.


A rengeteg hibajavítás mellett jutott némi idő egy új, hiánypótló modul elkészítésére is, így végre elkészült a Forge hírek modulja, ami egyben kapott egy új képfeltöltő scriptet.

undefined

Mestermű? NEM!

Mindig van hova fejlődni, és mindig lesz min javítani. A Forge sem kivétel és rengeteg dolog van, amivel még foglalkozni kell az elkövetkező hónapokban. Tervben vannak további hiánypótló modulok, olyanok, mint a Menü manager, admin panel vagy a cikkek kategorizálhatósága és még jó pár dolog. Ami fontos ebben a frissítésben, hogy immár az alapok rendben vannak. A Forge most már nem mostoha projekt.


Meglátjuk, mit tartogat a jövő a kovácsműhely számára.

undefined

Bitwalker kontra WIFI 1. Rész

márc 052015

undefined

 

Disclaimer: nem tartom magamat kifejezetten hálózati szakembernek, így a lenti bejegyzés maximálisan a saját élményeimet tükrözi. Továbbá fontos, hogy nem fogok minden részletre kitérni. Célom, hogy egy általános képet adjak amit egy átlag ember is megért.


A Wifiről:


A Wi-Fi (WiFi, Wifi vagy wifi), az IEEE által kifejlesztett vezeték nélküli mikrohullámú kommunikációt (WLAN) megvalósító, széleskörűen elterjedt szabvány (IEEE 802.11)[1] népszerű neve.” – írja a wikipédia.


Szeretjük, mert vezeték nélküli internet hozzáférést biztosít otthonunkban, irodánkban, kertünkben. Nem kell kábelekkel vacakolni, azokat húzogatni valamint kényelmesen és gyorsan be tudjuk állítani és használatba venni.

Elsőre egyben olcsóbb is, mint kábeles társa.

Jó-jó, de akkor mégis minek kell bohóckodni itt 2014-ben UTP kábelekkel? „Nekem otthon tök jól megy.” – mondja a felhasználótól részben jogosan. Na de miért van az, ha valamiét mégsem működik?

 

undefined

Én átgondolnám...


A wifi ősellenségei


- A technológia korlátoltsága
- A Wifire csatlakozó eszközök száma
- A Wifi routerek
- Falak és egyéb tereptárgyak
- Vezeték nélküli minden ami mikrohullámon működik (kamerák, kapucsengő)
- Valamint a legfontosabb, a mikrohullámú sütő. :-)

 

undefined


A technológia korlátoltsága:


Wifiből ami a technológiát illeti, két félét használunk jelenleg, a 2,4-2,5 Ghz-en működő 802.11n szabványú wifit, valamint az 5Ghz-n működő 802.11ac nevű újabb variációt. Ebből jellemzően a 2,4 Ghz-es N szabvány az elterjedtebb jelenleg, mert szinte minden eszköz, router, laptop, mobiltelefon támogatja. Az 5Ghz-es tartományról majd a bejegyzés második részében lesz egy picit szó.


Magát a kommunikációt a Wifi szóró eszköz és a Wifit fogadó eszköz között a következő módon képzeljük el:
Van 14 db csatornánk, ezeket a csatornákat egy darab burkolat fogja össze ami a teljes 2,4-2,5-ös frekvencia tartomány, nevezzük szócsőnek.


Ebben szócsőben beszélget a wifi routerünk, access pointunk a mobilunkkal, laptopunkkal stb. A gond az. hogy a szócsövünk olyan keskeny, hogy egyszerre csak három Wifi szóró fér el benne teljesen elkülönítetten.

undefined

A 2.4-es 2.5-ös tartomány


Az látható, hogy a használható csatornák száma rettenetesen véges. Mi történik, akkor ha több Wifi szóró próbál egyszerre beszélgetni egymás mellett annál ami kényelmesen elfér a szócsövünkben?


A beszélgetés át fog hallatszani más csatornába, így a Wifi szóró és Wifi fogadó eszközök olyan beszélgetés is hallani fognak, ami nem rájuk hanem más szóró és fogadó eszközökre vonatkozik. Az hogy mennyire hallatszódnak át az egyes beszédek az persze nagyban függ a szórók közötti távolságától, környezettől. Ezt a hívjuk Overlapping channels-nek (átnyúló csatornák(?)), amikor egyes csatornákat több wifi router, access point használja párhuzamosan. Ez bizonyos szintig kezelhető, és a wifi routerek közötti távolság nagyban ki tudja küszöbölni ezt a problémát, de nem mindig nyújt megoldást. Az Overlapping channels probléma interferenciához vezet, összezavarhatja, széttörheti a Wifi jelet, ami ahhoz vezet, hogy a Wifi fogadó eszközeink letöltési/feltöltési sebessége lassúvá válik, rosszabb esetben pedig elveszítik a kapcsolatot a Wifi-t szóró routerrel, access pointtal.

 

undefined

Overlapping channels

 

További probléma, hogy maga az egész 2,4-es tartomány egy elég érzékeny, törékeny frekvencia tartomány, amit komolyan befolyásolnak a környezetben lévő más mikrohullámú eszközök, valamint környezeti tárgyak, mint például a falak.


Egy rosszul elhelyezett mikró, kapucsengő simán keresztül tudja szelni a teljes 2,4-2,5-ös frekvencia tartományú szócsövünket.

 

Wifi rémálma


A felhasználók azt tapasztalják, hogy ebédidőben megszűnik működni a wifi szolgáltatásunk, majd ebédidő után minden visszatér a normális kerékvágásba. A probléma visszatérő. Sysadminunk nyomoz, méricskél de nem jön rá az okára. Majd telnek a hetek, a probléma állandó, majd Sysadminunk kiszúrja, hogy a wifi router alatt lévő szekrényben megbújt az ősellenség:mikrohullámú sütő. Mikró eltávolít, szolgáltatás újra működik.


Összegezve, ha megnézzük, akkor jól láthatjuk, hogyha sebességet, és megbízhatóságot szeretnénk a Wifi mint technológia rengeteg dolog miatt problémás lehet.


A bejegyzés második részében foglalkozunk egy konkrét, saját problémával. Mi van akkor, hogy mondjuk nem 5-10, hanem 60 wifi router szórja ugyanabban a belső térben ugyanabban a tartományban a Wifit? Mit tehetünk? Hogyan szolgáljunk ki  200-250 eszközt egy ilyen helyen, anélkül, hogy bárkinek sérülne az érdeke? A bejegyzés második részében majd kiderül.

undefined

 

Atom

BitNapló blog - Bitwalker ©